"Eh.. Emo La Dia Nie'

Haaa.... Ayat nie macam biasa je dengar kan, kan...!

Meh baca cerpen pendek nie siket. Pasal Aini dan kakak dia Aina.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Satu malam tu sebelum tidur, macam biasa Aina dan Aini akan habiskan masa bersembang. Yelah, dah mula kerja, masing-masing mula sibuk. Waktu malam je la ada masa sikit untuk sembang dan bertukar cerita.

Sedang bersembang, Aina membuka cerita berkenaan seorang rakan sekerja yang baginya agak susah nak ramal anginnya. Senang kata moody dan emotional. Rakan sekerjanya itu suka merungut. Ada sahaja yang tak kena.

Aina: "Akak rimas la dengan dia tu. Asyik komplen je. Belum mula buat kerja pon dah macam-macam. Aih.. Emo betul la dia nie"

Aini: "Yeke. Mungkin dia stress kot. Nanti - nanti tu okay la tu."

Aina: "Tapi Akak tak boleh la tahan orang macam tu. Menyampah. Akak paling tak suka orang yang emo macam tu."

Aini: "Tapi akak, bagi Aina la kan, kalau setakat dia emo je Aina tak kisah. Sebab Aini rasa la kan, ade ke orang yang suka marah-marah? Ade ke orang yang nak jadi macam tu? Sebab bagi Aini, mesti semua orang nak rasa hepi kan?"

"Tapi kadang tu orang jadi macam tu sebab masalah. Kita nampak apa yang kita nampak je. Kalau orang tu ada masalah lain kita tak tau pon. Kita tak tau apa yang dia pikul."

"Bila terlalu banyak yang dia tanggung, itu yang buat dia letih, letih fizikal, letih mental dan letih emosi."

"Keletihan berpanjangan tu yang buat dia jadi emotional."

"Harini kita boleh kata dekat orang, kita tak tau masa depan, sekarang ni ye la Tuhan tak uji kita lagi. Kalau Tuhan uji kita macam kawan kak Aina kena uji belum tentu kita boleh tanggung, silap haribulan lagi emotional lagi dari dia."

Aina: "Aduh.. Pedihnyer.. Adik akak, dia bile bukak mulut.."

Aini: "Ahahaha.... Xde la kak. Aini cakap macam ni sebab Aini sayang dekat akak. Akak pon kan selalu nasihatkan Aini."

Aina: "Tapi yela, betul la apa Aini cakap tu. Terima kasih la Aini, sebab ingatkan akak. Akak bersabar je la. Mungkin yang ni pon satu bentuk ujian untuk Akak."

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Ehehe.. So macam mana? Ini cerpen pendek yang pertama Cik Wan tulis. (kejap, yang nie boleh masuk kategori cerpen ke?)

Lesson learn yang Cik Wan nak selitkan dalam cerpen ni adalah:

1. Jangan cepat menghakimi: Ambil masa untuk kenal berkenaan seseorang tu sebab kita tak tau apa yang dia lalui dalam hidup dia. Diri kita yang sekarang ni adalah hasil pengalaman hidup bertahun-tahun kita.

2. Ujian dalam berbagai bentuk: Kadang ujian terus jadi dekat kita, kadang ujian tu datang melalui orang lain. Senang kata setiap yang berlaku adalah ujian dari Allah. Setiap yang berlaku kita kena berserah dan kembali semula kepada Allah.

3. Bertoleransi: setiap manusia dicipkan berlainan, lain budaya, lain sikap, serbamacam lain la. Kita perlu bertoleransi untuk hidup dengan harmoni, menerima kelebihan & kekurangan orang lain.

4. Bersabar: Yang ni key point untuk harini. Sabar. Kawan kerja Aina perlu sabar hadapi ujia  dia (Cik Wan pon xtau ujian apa, mungkin next time Cik Wan boleh karang cerita dia pulak). Aina perlu sabar dengan kerenah kawan kerja dia. Dan Aini perlu dengan sabar cuba menasihati Aina.

Okay la. Sampai sini sahaja untuk kali ini. Semoga post Cik Wan ni dapat memberi manfaat kepada yang membacanya.

(p/s: no kopipes ye, nak share tak pe)

No comments:

Post a Comment

Tokyo Trip 2019: Day 0

Sekali lagi Cik Wan dapat peluang untuk berjalan makan angin. Serius dah lama Cik Wan tak jalan2. Dalam Malaysia pon tak. Bila jalan terus g...

Menarik di Page ini