Booking Kerusi Idaman - Report Polis

Okay, jom. Sambung cerita tragis Cik Wan.

Bila syarikat "Terkesima" (bukan nama sebenar) tu tidak dapat dihubungi, langkah seterusnya adalah report Polis.

Report polis ni adalah untuk buat laporan kejadian. Untuk ada rekod hitam putih berkenaan  apa yang telah berlaku.

Pastikan sebelum pergi balai, bawa semua dokumen berkaitan. Seeloknya orang yang ada nama dalam resit/bil yang pergi report polis.

Yang penting bawa:
1. Kad pengenalan
2. Dokumen pembayaran (invois, bil, lain2). Lagi bagus bila resit tu ada nama dan alamat syarikat. Penting untuk buktikan beli dari siapa.
3. Dokumen sokongan lain,
4. Butiran cerita/kejadian. Yang ni kena detail: tarikh, masa, jumpa sapa, berapa hari bulan. Rentetan cerita tu ikut kronologi. Cerita jugak apa yang kita dah buat dan apa yang kita nak buat.

Nanti akan ada seorang pegawai polis yang akan terima report kita.

Bahagian last dia akan tanya nak buat report polis untuk apa. Untuk ni Cik Wan kata nak guna report polis ni untuk buat aduan kepada kpdnkk untuk nak dapatkan semula duit yang dah di bayar. Pegawai polis tu pon tanya nak buka kes dengan polis ke sebab yang ni boleh dikira sebagai kes tipu komersial ke macam tu la. Cik Wan pon setuju je la, kata nanti bincang dengan IO polis macam mana.

Pegawai polis tu pon hubungi IO yang terima kes untuk hari tersebut untuk buat temujanji. Temujanji Cik Wan pukul 6.00pm dekat balai polis lain yang ada bahagian komersial ni.

Cik Wan nak ingatkan, mesti ikut masa temujanji tu tau. Sebab bukan kita seorang je yang dia akan jumpa hari tu. Masa Cik Wan datang ada seorang aunty ni dia punya temujanji pukul 2.30 tapi pukul 6 baru sampai. Cik Wan dengar la aunty kena tegur dengan Pegawai Polis tu sebab tak ikut masa yang diberikan. Aunty tu kena tunggu giliran orang yang sepatutnya dah setle baru pegawai polis panggil dia masuk.

Tujuan kena panggil tu adalah sebab IO nak ambil rakaman percakapan. Rakaman percakapan ni tujuan dia nak dapatkan maklumat lebih lanjut dari pengadu tu sendiri. Dalam laporan polis dah ada maklumat tapi tak cukup mendalam.

Puan Polis pon ada jugak cadangkan cuba bawa ke kpdnkk dulu sebab dia semak kata syarikat ni memang wujud dan masih ada lagi. Dan kpdnkk boleh bawak kan kes jugak. Cuma dengan kpdnkk kita kena uruskan untuk dapatkan dokumen berkaitan.

Puan polis pon sangat membantu Dan bagi pnejelasan yang baik. Cik Wan pon ada cakap Cik Wan cuma nak dapatkan balik duit tu kalau boleh. Cik Wan bukannya nak cari gaduh atau perbesarkan hal ni.

So, selesai satu part.

Next: Kpdnkk pulak.

Jumpa lagi, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Tokyo Trip 2019: Day 0

Sekali lagi Cik Wan dapat peluang untuk berjalan makan angin. Serius dah lama Cik Wan tak jalan2. Dalam Malaysia pon tak. Bila jalan terus g...

Menarik di Page ini